mustafaturkoz.com

Bilim dünyasında küçük bir gezinti.

12 Temmuz 2015 Pazar

Matematiksel Zeka Oyunu "Hanoi Kulesi"


  Hanoi kuleleri bir matematik oyunudur. 1883'te ünlü Fransız matematikçi "Edouard  Lucas" tarafından bulunmuştur. Oyunda 3 direk ve farklı boyutlarda diskler bulunur.
Hanoi Kuleleri

Oyunun kuralları:

  • Büyük bir disk küçük diskin üzerine yerleştirilemez.
  • Her hamlede sadece bir disk taşınabilir.
  • Disklerin başlangıçtaki dizilimi, başka direğe aynı şekilde taşındığı zaman oyun biter.
Oyunda en kısa hamle 2n-1 formülüyle çözülür.

En kısa çözümler:

Hanoi Kulesi
  • 3 disk = 7 hareket
  • 4 disk = 15 hareket
  • 5 disk = 31 hareket
  • 6 disk = 63 hareket
  • 7 disk = 127 hareket
  • 8 disk = 255 hareket


Bu oyunda görüldüğü gibi disk sayısı arttıkça çözüm için gereken en kısa hamlede formülden çıkan sonuç kadar artıyor. Bir rivayete göre, oyunda eğer 64 disk varsa bunun çözümü için insanın ömrünün yetmeyeceği söyleniyor. 64 disk için en kısa çözüm 18,446,744,073,709,551,615 hamledir. Oyuncunun saniyede bir hamle yaptığını varsayalım, geçecek tahmini süre 500 milyar yılı bulacaktır.  

         Oyunu oynamak için buraya tıklayınız.



7 yorum:

  1. hanoi kkuleleri ve sierpinski üçgani arasında bir ilişki var. nette türkçe sayfalarda yok. çevirir yapılıp eklenebilirse çok faydalı olur.

    YanıtlaSil
  2. hanoi kkuleleri ve sierpinski üçgani arasında bir ilişki var. nette türkçe sayfalarda yok. çevirir yapılıp eklenebilirse çok faydalı olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sierpinski üçgenini daha önceden görmüştüm, ama adının bu olduğunu bilmiyordum. Biraz inceledim sierpinski üçgenini, hoşuma gitti. Umarım ilerde bunla ilgili bir yazı paylaşırım. Çünkü bu aralar başka bir matematiksel konu paylaşmayı düşünüyorum. Tavsiyeniz için teşekkür ederim :)

      Sil
  3. Çok iyi bir oyun sanırım ben yapamazdım. tebrikler güzel yazı için ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oyun aslında kolay, ben başta hiç yapamıyordum, sonrasında ritmi yakalayınca hızlı hızlı yapabiliyorsunuz. Bende yorumunuz için teşekkür ederim :)

      Sil
  4. Biz Türklerde vardır ya hani hemen yapamıcam kestirip atmak işte o benim galiba :) ondan sebep aslında rica ederim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vazgeçmek kaybetmektir, vazgeçmemek lazım :)

      Sil

Paylaşımların daha Yararlı Olması için Değerli Yorumlarınızı Bekliyorum
Sevgi ve esenle kalın...

Mustafa Türköz

Blog Arkadaşlarım

Popüler Yayınlar

Bumerang

Bumerang - Yazarkafe